Listopad 2017

Steven Wilson - To the Bone, aneb jak se Steven zbláznil

15. listopadu 2017 v 13:26 | Talaniel |  Hudba, u které brečím
Zbláznil se? Ne, jen se zas posunul. Onehdá mi skladba Hand.Cannot.Erase. přišla jako nějakej popík, ale stále měla aspoň jakousi polomelancholickou složku, ale sakra, co si Steven myslel, když psal Permanating?

Marillion - F E A R

15. listopadu 2017 v 6:34 | Talaniel |  Hudba, u které brečím
Zklamání.

Tímto jediným slovem lze popsat můj dojem z tohoto alba Marillionu, a to jak po hudební, tak po textové stránce. Na to, že mi jsou texty většinou ukradené, je to docela smutné.

Steven Wilson - Hand. Cannot. Erase.

6. listopadu 2017 v 21:15 | Talaniel |  Hudba, u které brečím
Tentokrát se nejedná o jednu skladbu, ale rovnou o celé album. Mám ho za sebou dvakrát naživo a v obou případech naměkko :-) Velmi silný materiál a Steven prostě umí. A zkuste nebrečet, když víte, o čem je song Routine a ještě k němu na plátnu jede klip, nebo když to vše po hodině končí a vy víte, že máte za sebou naprosto skvělý zážitek, nebo když to začíná při druhém setkání a vy víte, že ten zážitek máte před sebou.

Entropia Universe - Let vesmírem

5. listopadu 2017 v 10:09 | Talaniel |  Hry
Po letech života mého avatara v Entropii mě nakonec přepadlo odhodlání zkusit ten obávaný vesmír. Můj první let se odehrál někdy před třemi týdny a probíhal na můj vkus dost chaoticky. První krok, tj. koupě Space Thrusteru na můj Sleipnir, byl zdaleka ten nejjednodušší.

První zásek nastal, když mi někde kolem 900 m nad povrchem Calypso hra napsala, že nemám stažená data pro vesmír. Dobře, dám stahovat, ono to za chvíli dojede, ale stejně se nemohu do vesmíru dostat. Pomohl až restart hry, tj. první rada: Než poletíte do vesmíru, ujistěte se, že máte staženo - vesmír, nějakou planetu, vesmírnou stanici (nebo rovnou všechno) - v launcheru - tlačítko Tools, záložka Planet Data.

Dobře, konečně jsem ve vesmíru a rozkoukávám se. Zóny kolem planet jsou bezpečné, takže není potřeba se bát pirátů. Zbytek vesmírného prostoru je PvP, tj. v případě napadení a smrti můžete přijít o stackovatelné věci (suroviny aj. materiály, o střelivo nepřijdete). Hned u Calypso je vesmírná stanice a další objekty, kde se dá přistát. Přiblížíte se k hangáru a v jistý okamžik vás hra přenese dovnitř. Tady došlo k druhému záseku. Stojím v hangáru Crystal Palace, tam teleport bez dalších destinací a žádné východy. Až po trapném dotázání v chatu mi někdo poradí si přepnout vpravo nahoře mapu. Pak se objevilo pár teleportů a bylo po starosti.

Můj plán byl samozřejmě letět na jinou planetu, nikoliv se zdržovat u Calypso, ale sakra, jak najít další planetu? Otáčím se a rozhlížím se, googlím screenshoty aj. rady, ale stále nic, přece nepoletím na blind k nějaké kouli na obloze? Až po mém dalším trapném dotazu mi někdo poradí si zobrazit mapu vesmíru a je po starosti. Mapa vesmíru EU je placka, na které jsou modře vyznačena zajímavá místa, např. Cyrene Space Station. Tak letím tam. Zřejmě udělám první chybu, která se mi naštěstí nevymstí, a letím rovnou za nosem. Riskuji tak napadení piráty, ale nic se nestane. Let trvá dlouho, asi 45 minut, a sežere asi půl PEDu paliva. Přistání na planetě stojí další dva PEDy, tj. další rada: mějte s sebou dost paliva a peníze na kartě (PED Card).

Před přistáním si o planetě něco přečtěte, ať víte, kde přistát. Tohle mě vůbec nenapadlo a mé přistání na Cyrene proběhlo někde v pravém horním rohu na opuštěném ostrově. Odtamtud však vedl teleport do Rookie Training Area, takže další kroky už byly jednoduché.

James LaBrie

3. listopadu 2017 v 9:32 | Talaniel |  Hudba, u které brečím
Je to zvláštní - řada fanoušků jej považuje za nejslabší článek Dream Theateru, někteří lidé kvůli němu dokonce DT ani neposlouchají. Ne, není to zvláštní - prostě jsme různí a líbí se nám různé věci. Kevin James LaBrie měl smůlu - v devadesátých letech si poškodil hlasivky, což mělo negativní dopad na jeho hlasový projev. Je to hodně slyšet na záznamech z živých vystoupení, pere se s výškami a udržením tónu. Možná proto ta averze. Naštěstí, naštěstí se zotavil a na záznamu Score podává úžasný výkon.

Když teď nedávno vyšlo album The Source projektu Ayreon, došlo mi konečně, jak moc v oblibě mám hlas tohoto zpěváka. On je přímo zrozen k divadelnějšímu pojetí věcí. Snad někde v nějakém článku nebo diskusním fóru dokonce stálo, že původně chtěl být muzikálovým zpěvákem (zdroj ovšem už nemám). Na začátku devadesátých let však vstoupil do Dream Theateru a bylo po Broadwayi. Tehdy to byl takový slizký cucák, ale dnes... Myslím, že patří k těm mužů, kteří s věkem krásní.

Vlastně si myslím, že z toho, co od něj znám (prakticky komplet DT + Ayreon) mi víc sedí jeho projev u Ayreonu. Bavíme se o epických dílech The Human Equation a The Source a živáku The Theater Equation. Všechny tři zářezy ve vesmíru Ayreonu jsou skvělé. Zejména u The Source mi vždy vykvete úsměv na rtech, když se ozve James. Asi je to tím, že na těchto albech James zpívá jemněji, což sedí k jeho hlasu více, než když se pokouší napodobovat nenapodobitelného Hetfielda.

Mimochodem - Arjen Lucassen z projektu Ayreon byl tak hodný, že dal celé album The Source na Youtube :-) Zde vzorek - James zpívá první:


Carpe diem

2. listopadu 2017 v 13:06 | Talaniel |  Ostatní
Carpe diem, seize the day, užívej dne. Jak stárnu, stále více beru toto rčení za své. Když jsem duševně na sračky (a to jsem teď skoro neustále), přestanu myslet na minulost a přestanu si v hlavě promítat možné budoucnosti a soustředím se na okamžik. Někdy to pomáhá. Někdy zapomenu na svou bolest.

Paměť je hrozná věc. Pamatovat si všechny chyby a všechna příkoří může být zdrcující, ale taky poučné. "Nejde čas vrátit zpátky, nejde zpátky vzít slova svá," zpívá Láďa Křížek. Minulost lze jen akceptovat a poučit se z ní. Neměla by být zapomenuta, protože "kdo nezná svou minulost, je odsouzen ji opakovat." (George Santayana)

Upínání se k budoucnosti je neméně ošidné. "Vždy v pohybu budoucnost je," řekl Yoda Lukovi Skywalkerovi. Pokusy ji předpovědět jsou odsouzeny k nezdaru. "Vaše budoucnost není daná. Ničí není. Bude taková, jakou si ji uděláte," říká Dr. Emmett Brown na konci třetího dílu Návratu do budoucnosti. Dobře, řekne si naivní člověk, vezme tužku a papír a začne plánovat. Má to však jeden drobný háček. Některé věci se nedají naplánovat, a nemusí to být jen katastrova typu srážka s autem na přechodu pro chodce. V mém případě je láska k L. také katastrofou, ale láska může být i nečekaným vysvobozením, podobně jako zpívá ABBA v nádherné písni The Day Before You Came.

Tudíž by měl člověk brát dny tak, jak přicházejí. Žádné složité a dlouhodobé plány. Určitě má smysl vytyčit si nějaký směr, ale podrobné plány jsou ztráta času, protože "člověk míní, Bůh mění". Soustředit se na dnešek a nejbližší budoucnost, soustředit se na své milované. "Mějte pod kontrolou věci, které pod kontrolou mít můžete. Všechno ostatní vám klidně může srát na hlavu..." (Stephen King, Tři vyvolení).

"Always look on the bright side of life..." (Monty Python)